Kişinin karısını sünnet üzere boşamasıdır; ki, karısını üç temizlik hali içinde üç kere boşar. Yani karısını her te­mizliğin de ayrı ayrı boşar.

Peygamber aleyhisselam, Abdullah bin Ömer'e, "Sünnet olan, temizliği beklemen ve hanımını her temizlik halinde bir talakla boşamandır" buyurmuştur.

(Hidaye c. 1, s. 164)

.

.

Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri

Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.

Eseri başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.

Erkeğin karısını bir kelime ile üç kere boşaması, yahut bir temizlik halinde iken üç kere boşamasıdır. Böyle, karısını boşarsa talak vaki olur; fakat boşayan erkek günahkar olur. Çünkü böyle hareket etmekle Peygamber Aleyhisselam’ın sünne­tine muhalefet etmiştir. Karısını iki defa, yahut hayız halinde iken bir kere boşaması da sünnete muhaliftir.

.

.

Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri

Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.

Eseri başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.

Bu ayet-i celile ve hadis-i şerifin manalarına göre sünnet olan talak, kadının aybaşında kirlendiği zamanda değil, temiz halinde kendisiyle cinsi münasebette bulunmayarak yapılan ta­laktır. Kadın hayızlı iken, veya temiz olan kadınla cinsi müna­sebette bulunduktan sonra onu boşamak, sünnet üzere boşama değildir. Buna din örfünde ''bid'î olan talak" denir.

Bid'i talakın karşılığında kullanılan Sünnî talak, "Kadını temiz halinde ve kendisiyle cinsı münasebette bulunmaksızın, iki şahidin şehadetiyle boşamaktır" diye tarif edilmektedir. Boşama haddi zatında çirkin ve kötü bir

Şey olmakla beraber bunun çeşitleri arasında İslam dininin gü­zel gördüğü nevine sünni talak deniliyor. Bunun manası da güzel ve meşru olan talak demek olur.

Meseleyi şöyle toparlayabiliriz:

Boşanma yeterliğine salip olup da karısını boşama ihtiyacını duyan kimse, karısının temiz bulunduğu zaman, kendisiyle cinsi münasebette bulunmadan evvel bir talak ile başar. Şayet pişman olup karısına müracaat etmez ve bir talak ile daha boşamak isterse, karısının diğer bir hayız görmesine kadar bekler. Karısı hayız görüp temizlendiği zaman ikinci talak ile başar. Bundan sonra pişmanlık duyup karısın boşamaktan vazgeçerse, kalan bir talakla karısını tutar. Yok üçüncü talak ile boşamak isterse o zaman karısının yine bir hayız görmesine kadar bekler. Kadın hayız görüp temizlenince üçüncü talak ile karısını başar. Bu suretle karısından alakası kesilmiş olur. Artık o kadını, bir veya iki talakla boşayıp pişman olduğu vakit aldığı gibi alamaz. Kadın bir iddet daha bekledikten sonra istediği kimse ile evlenebilir. Başka kocaya varıp ikinci defa vardığı kocasından usulüne göre boşanmadıkça veya ikinci kocası ölüp ondan sonra 4 ay 10 gün iddet beklemeden, ilk boşandığı kocası ile asla evlenemez.

.

.

Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri

Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.

Eseri başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.

Abdullah bin Ömer'den (r.a.) rivayet edilmiştir: İbni Ömer, Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in zaman-ı saadetlerinde karısını hayız halinde iken boşamıştı. Hazret-i Ömer (r.a.), oğlunun bu hareketinin hükmünü Peygamber aleyhisselam’a sorduğunda, kendisine Peygamber aleyhisselam şöyle cevap vermişlerdir:

"Oğluna söyle, karısına müracaat etsin (ona geri dönsün). Sonra kadın temizlenip tekrar adetini görüp sonra tekrar temizleninceye kadar onunla birlikte yaşasın. İkinci adetinden temizlendikten sonra dilerse aile hayatını devam ettirsin ve dilerse cinsi münase­bette bulunmazdan önce boşasın. İşte kadının bu iki kirlenmesi ve temizlenmesi zamanı, erkeklerin kadınları boşamaları için Allahü Teala'nın iddet müddetidir."

İmam Buhari Hazretleri: İşbu hadis-i şerifi Allahü Teala'nın, "Ey Peygamber (ve ümmeti), kadınları boşayacağınız zaman iddetlerine doğru boşayın. O id­deti de sayın. (İddet, yani üç defa hayız ve temizlenme müd­deti tamam olmadan müracaat ve nikah etmeyin) ... " ifadesine uygundur, buyurmuştur.

.

.

Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri

Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.

Eseri başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.

 

Kadını hayız halinde iken, yahut temiz olup da kendisiyle cinsi münasebette bulunduktan sonra boşamanın bid'at ol­masının sebebine gelince: Birinci halde (yani kadın aybaşı ha­linde iken, adet günlerinde) hastadır, en düşkün, en bakımsız ve erkeğin şehevi isteğini tatmin edemeyecek sönük bir zamanıdır. Buna mukabil kadın, vücudundaki sıhhi olmayan kanı atıp on­dan kurtularak boy abdesti almak suretiyle temizlenerek kadınlık tuvaletini yaptıktan sonraki anı da en cazip bir za­manıdır.

Yukarıda da işaret edildiği gibi, boşanmak, düzensiz ve dir­liksiz bir ailenin bir ihtar ile geçimsizliğini gidermek ve aile du­rumunu düzenlemek maksadıyla meşru kılındığına göre, adet ­halinde kadını boşamak, aile geçimini desteklemek gayesi ile değil, en çok şehevi bir ihtirasla olur. Bu itibarla hasta iken kadını boşamak, menfur ve çirkin bir hareket olur. Bunun için­dir ki, bu hallerde hanımı boşamak bid'at sayılmıştır.

Diğer taraftan kadının temizlik anında, cazibesi yerinde iken kendisini boşamak, ihtiras şevki ile değil, bilakis şehevi is­teklerine galebe çalarak sırf kadının hırçınlığından dolayı boşama cihetine gidildiğinden, ailenin selameti bakımından bu temizlik halindeki boşama güzel görülmüştür.

Temiz halinde iken kadınla cinsi münasebette bulunduktan sonra, kendisini boşamanın da bid'at sayılmasının sebebine ge­lince:

Erkek şehevi arzu ve ihtiyacını tatmin ettikten sonra karısına karşı sevgisi azalır. Öyle aşağı tabiatta kimseler bulu­nur ki, kendisine ihtiras hali gelinceye kadar kadını bir düşman gibi görür, onu ailenin fazladan bir ferdi sayar. Bunun içindir ki, cinsi münasebette bulunduktan, şehevi ihtirasını söndürdükten sonra kadını boşamak bid'attır.

.

.

Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri

Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.

Eseri başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.

   
© incemeseleler.com