بسم الله الرحمن الرحيم

102. Mektup المكتوب الثانى والمائة
Kimedir?
Mîr Muhammed Numan’adır إلى جناب المير محمد نعمان
Ne Hakkında?
Teşvik hakkında فى الترغيب
Nereye teşvik?
Çalışmaya, hizmetlere katılmaya فى المجاهدات
Daha?
İnzivaya çekilmeye والانزواء
Daha?
Cenab-ı Hakka talip olanları وتربية طالبى الحق جل وعلا
terbiyeye teşvik hakkında
Hamid Hz. Allah içindir
الحمد لله
Allahın selamı
وسلام
Kim üzerinedir?
Hazreti Allah’ın seçtiği kulları üzerinedir على عبادة الذين اصطفى
Sen bil ki evladım
اعلم
Muhakkak şu tarafın ahvali 
إن أحوال هذه الحدود وأوضاعها
(yani bizim ahvalimiz) şu hududun vaziyetleri

Nedir?
Mucibtir مستوجبة
Niçin?
Subhan olan Hazreti Allah için للحمد لله سبحانه
Hamid ve minnet
الحمد والمنة
Daima 
دائماً
Her hal üzere
وعلى كل حال
Ben muttali olmadım
ولم أطلع
Ne üzerine?
Sizin hallerinize على أحوالكم
Uzun bir müddetten beri
من مدة مديدة
Ümid olunan
والمرجو
Nedir?
Muhakkak sizin çevirmenizdir أنكم قلبتم
Neyi?
 Şu tembellik saifesini ذلك الورق
Daha?
 Sizin tembelliği tebdil etmeniz وبدلتم الكسل
Neye?
Amele بالعمل
 Sizin boşluktan yönelmeniz
وتوجهتم من الفراغ
Nereye yönelmek?
Çalışmaya إلى المجاهدة
Muhakkak vakit
فإن الوقت
Amel vaktidir
وقت العمل
Daha?
 Hizmet ile iştiğal vaktidir والاشتغال
Yoksa uyuma ve yeme vakti değildir
لا موسم الأكل والمنام
 Lazım gelir
ينبغى
Gecenin yarısını hazırlamak
أعداد نصف الليل
Niçin hazırlamak?
 Uyku için
للنوم
Diğer yarısını taat ve ibadet
والنصف الآخر للطاعة والعبادة
için hazırlaman
Eğer olmazsa
فإن لم يكن
 Şu himmet gayreti ihtiyar etme kudreti
قدرة اختيار هذه الهمة
 Lazım gelir
ينبغى
İltizam etmek
أن يلتزم
Gecenin yarısından sülüsüne 
ثلث الليل من النصف
Nereye kadar?
Südüsüne kadar إلى السدس
Koşmak lazım gelir
ينبغى أن يسعى
Niçin?
Bir future gevşeklik olmaması için لئلا يقع فتور
Nerede?
 Şu devlere devamda فى دوام هذه الدولة
Daha?
İnsanlara karışması lazım gelir وينبغى أن يختلط بالناس
Daha?
Onların içine girmesi lazım gelir وأن ينبسط إليهم
Nasıl?
 Onların haklarını kendisi ile مقدار ما تؤدى به حقوقهم
eda olunacak miktarda
 Zaruret
الضرورة
Nedir?
 Kendi miktarı ile takdir تقدر بقدرها
 Mahlukata karışmak
والانبساط إلى الخلائق
Nasıl?
Hacet miktarından fazla olarak زيادة على قدر الحاجة
Nedendir?
 Fuziliyattandır من الفضول
 Çoğu kere Mâlâyaniye dahildir
وداخل فيما لا يعنى وربما
 İnsanlara karışmakta pek 
يتفرع عليه مضرات كثيرة
çok mazarratlar vardır

 ويصير داخلا فى محظورات الشريعة والطريقة
O insanlara karışmak şeriat ve tarikatın mahzurlarına dahildir
 Hoca
والشيخ
 Ol bir hoca ki
الذى
 İfrata kaçan
يفرط
Nerede?
 Talebelere karışmakta فى الانبساط إلى المريدين
 Onları çıkarır
يخرجهم
Neden?
 Bizzarure talebelikten من الإرادة بالضرورة
 Onların talebinde gevşeklik
ويوقع الفتور فى طلبهم
 meydana getirir
Bundan Subhan olan Allah'a 
عياذا بالله سبحانه من ذلك  

sığınırız
Lazım gelir
ينبغى
Ne?
Şu mananın çirkinliğinin idrak olunması أن يدرك قبح هذا المعنى
 Bir şekilde Talebelere karışmak
وأن يسلك بالطالبين على وجه
Sebeb olacak şekilde
يكون سببا
Neye?
 Onların ülfetine ve ısınmasına لا نسهم وألفتهم

لا موجباً لنكرتهم ونفرتهم
 Onların nefretine fenalığına soğumalarına sebeb olacak şekilde değil
Mahlukattan inziva zarurettir
والانزواء من الخلائق ضرورى
İnsanlarla karışmak ülfet etmek
فإن الاختلاط والائتلاف معهم
 Sebebsiz
بلا داع
Daha?
 İhtiyaç olmadan ولا حاجة
Nedir?
 Öldürücü zehirdir سم قاتل
 Şu mana (İnsanlardan inziva)
وهذا المعنى
Sizin için müyesserdir
ميسر لكم
Ne ile?
 Allahü Tealanın tevfiki ile بتوفيق الله تعالى
Ne ile?
Kolaylık ile بالسهولة
 Ne yapsın
وماذا يصنع
Kim?
Bizim gibi bela sahibleri insanlara أرباب الابتلاء
karışmaya mecbur olanlar
 Onlar meşgüldürler
فإنهم مشغولون
Kim ile?
Daima tefrika erbabı ile مع أرباب التفرقة دائما
Sizin için lazımdır
ينبغى لكم
Ne?
Şu nimetin (insanlara karışmama) أن تعرفوا قدر هذه النغمة
kadrini bilmeniz
Şu nimetin muktezası ile
والعمل بمقتضاها
 Kamil haber olmakla sizin üzerinize
وعليكم بكمال الاستخبار
Neden?
Talebelerin halinden عن حال الطالبين
Daha?
 Talebelerin terbiyesine yönelmeniz vaciptir وبالتوجه إلى تربيتهم
Nasıl?
Zahiren ve batınen ظاهرا وباطنا
Ben daha bundan ziyade ne yazayım
وما أكتب أزيد من ذلك

 

Tercüme

102. mektup Çalışmaya, hizmetlere katılmaya, inzivaya çekilmeye ve Cenabı hakka talip olanları terbiyeye teşvik hakkında Mîr Muhammed Numan’adır.

Hamid Hz Allah içindir. Allahın selamı Hz Allahın seçtiği kullar üzerine olsun.

Sen bil ki evladım, Muhakkak şu tarafın ahvali hududun vaziyetleri subhan olan Allaha hamdi muciptir. Her hal üzere Allaha hamid ve minnet olsun.

Ben uzun müddetten beri sizin hallerinize müttali olamadım. Ümid olunan muhakkak sizin şu tembellik saifesini çevirmeniz, tembelliği amele tebdil etmeniz ve boşluktan çalışmaya yönelmiş olmanızdır. Muhakkak vakit amel ve hizmet ile iştigal vaktidir. Yoksa uyuma yeme vakti değildir. Gecenin yarısını uyku için yarısını da taat ve ibadet için hazırlamak lazım gelir. Eğer şu himmeti ihtiyar "isteme" kudreti olmaz ise, gecenin yarısından sülüsünü südüsüne kadar iltizam lazım gelir. Şu devlete devamda bir futur ve gevşeklik olmaması için koşmak lazım gelir. İnsanların haklarını kendisi ile eda olunacak miktarda onların içine karışması lazım gelir.

Zaruret kendi miktarı ile takdir mahlukata karışmak hacet mikdarından fazla olarak fuzuliyattandır. Çoğu kere mâlâyaniye dahildir. O insanlara karışmakta pek çok mazarratlar vardır. İnsanlara karışmakta şeriat ve tarikatin mahzurlarına dahildir.

Talebelere karışmakta ifrata kaçan hoca onları bizzarure talebelikten çıkarır. Onların talebinde gevşeklik meydana getirir. Bundan Subhan olan Allaha sığınırız. Şu mananın çirkinliğinin idrak olunması lazım gelir. Talebelerin ısınmasına ve ülfetine sebeb olacak şekilde talebelere karışmak lazım gelir. Onların nefretine, fenalığına, soğumalarına sebeb olacak şekilde değil.

Mahlukattan inziva zarurettir. İhtiyaç olmadan sebebsiz insanlara karışmak ve ülfet etmek öldürücü zehirdir. Şu mana (insanlardan inziva) kolaylıkla Allahın tevfiki ile müyesserdir.

Bizim gibi bela sahipleri insanlara karışmaya mecbur olanlar ne yapsın!

Onlar daima tefrika erbabı ile meşguldürler. Sizin için şu nimetin (insanlara karışmama) muktezası ile nimetinin kadrini bilmeniz lazım gelir.

Sizin üzerinize kamil haber olmakla talebelerinizin halinden zahiren ve batınen talebelerin terbiyesine yönelmeniz vaciptir.

Ben daha ziyade ne yazayım!


   
© incemeseleler.com