بسم الله الرحمن الرحيم
88 Mektup Kimedir?( المكتوب الثامن والثمانون
Molla Bediuddinedir.إلى الملا بديع الدين
Ne Hakkında?
Kazaya rızayı beyan hakkında فى بيان الرضاء بالقضاء
Hz Allaha hamd olsunالحمد لله
Daha?
وسلام على عباده الذيناصطفى
Hz Allahın Selamı seçtiği kular üzerine olsun.
Makbul bir kul العبد المقبول
Kimdir?
Mevlasının fiiline razı olan kimseمن يكون راضيا بفعل مولاه
O kimsekiوالذى
O kimseهو
Nedir?
Kendi isteklerine bağlanıyor تابع لرضاء نفسه
Bu kimse فهو
Nefsinin kuludurعبد نفسه
Yürütse فلو أمر
Kim?
Efendisiالمولى
Neyi?
Bıçağı سكينا
Ne üzerine?
Kölesinin boynu üzerinde على حلقوم العبد
Kulun sevinç içinde olması lazım gelir ينبغى أن يكون العبد مسرورا
Daha?
Tebessüm edici olması lazım gelirومبتسما
Nerede?
Şu vakitteفى ذلك الوقت
Daha?
Efendisinin bu yaptığını bulması lazımوأن يجد فعل مولاه ذلك
Nedir bulması?
Kendi Nefsine hoş مرضيا لنفسه
Belki yakışan بل ينبغى
Olmasıdır أن يكون
Nedir olması?
Bu işte lezzet duymasıdırمتلذذا به
Bu fiilden kul için bir skıntı meydana gelse
Bundan subhan olan Allaha sığınırız عياذا بالله سبحانه
Bu fiilden dolayı göğsü daralsa وضاق منه صدره
O kimse فهو
O kimse ubudiyyet dairesinden uzaktır بعيد عن دائرة العبودية
Kovulmuştur ومطرود
Neden?
Hz Allaha yakınlıktanعن قرب المولى
Uzaklaştırılmıştırومهجور
Şol haysiyetleki Taun (veba) hastalığıوحيث كان الطاعون
Nedir?
Subhan olan Allahın muradıdır مراده سبحانه وتعالى
Lazım gelir ينبغى
O hastalığı kendi nefsinin muradı saymak أن يعده مراد نفسه
Daha?
Bundan sevinç duymak lazım gelirوأن يكون مسروراً به
Daha
mütebessim olmak lazım gelir ومتبسما
Daha
Asık suratlı olmamak lazım gelirوأن لا يكون عبوسا
Kalbi daralmamış olmaması وضيق الصدر
Neden?
Taun hastalığı hertarafını istila etmesindenمن استيلاء الطاعون
Belki ondan lezzet duymak lazım gelir بل ينبغى أن يكون متلذذاً به
Niçin?
Bu hastalık mahbubun fiili olduğu içinلكونه فعل المحبوب
Her bir kimse için vardırولكل أحد
Ne vardır?
Tayin edilmiş bir ecelأجل مسمى
Bu ecelde ihtimal yokturلا احتمال فيه
Neye?
Ziyade ve noksanaللزيادة والنقصان
O zaman izdirabın ne manası var فما معنى الاضطراب
İşin hulasası وغاية ما فى الباب
Lazım gelir ينبغى
Ne?
Belalardan kurtulmayı istemek lazım gelirأن يطلب العافية من البلية
Hz Allaha sığınmak والالتجاء إليه سبحانه
Neden?
Gadabından من السخط
Cenabı Hkkın rızası kulun dua etmesindedirفإن رضاه تعالى فى دعاء العبد
Daha?
Kulun istemesidir وسؤاله
Rabbiniz buyurdu قال ربكم
Bana dua edin ادعونى
Size cevap vereyim أستجب لكم
Mevlana Abbürreşit geldi جاء مولانا عبد الرشيد
Bize anlattıوبين
Neyi?
Oraların hallerini أحوال تلك البقعة
Allah size afiyet versinعافاكم الله سبحانه
Neden?
Zahiri ve batını belalardanعن البليات الظاهرة والباطنة .
Tercüme
88. Mektup Kazaya rızayı beyan hakkında Molla Bediuddin’e yazılmıştır.
Hz Allaha hamd olsun. Hz Allahın selamı seçtiği kullar üzerine olsun.
Makbul bir kul mevlasının fiiline razı olan kimsedir. O kimseki kendi isteklerine bağlanıyorsa o nefsinin kuludur. Efendisi kölesinin boynu üzerinde bıçağı yürütse kula yakışan kulun sevinç içinde ve tebessüm edici olmasıdır.
Şu vakitte efendisinin bu yaptığını nefsine hoş bulması lazımdır.Bu işten lezzet duymasıdır. Bu fiilden kul için bir sıkıntı meydana gelirse bundan Allaha sığınırız. Bu fiilden dolayı göğsü daralsa o kimse ubudiyyet dairesinden uzaktır, Hz Allaha yakınlıktan kovulmuştur, uzaklaştırılmıştır.
Şol haysiyetleki Taun hastalığı Hz Allahın muradıdır. Lazım gelen o hastalığı kendi nefsinin muradı saymak bundan sevinç duymak ve mütebessim olmak lazım gelir. Asık suratlı olmamak taun hastalığı hertarafı istila etmesinden kalbi daralmaması lazım gelir. Belki bu hastalığın mahbubun fiili olduğu için ondan lezzet duymak lazım gelir.
Her kişi için tayin edilmiş bir ecel vardır. Bu ecelde ziyade ve noksana ihtimal yoktur. İşin hulasası o zaman izdırabın ne manası var. Belalardan kurtulmayı istemek ve Hz Allaha gazabından sığınmak lazım gelir.
Cenabı Hakkın rızası kulun dua etmesindedir, kulun istemesindedir.
Rabbiniz buyurdu ; Bana dua edin ben size cevap vereyim.
Mevlana Abbürreşit geldi bize oraların hallerini anlattı. Hz Allah size zahiri ve batını belalardan afiyet versin.