بسم الله الرحمن الرحيم
72. Mektup المكتوب الثانى والسبعون
Kimedir?
Hace Cihan’adırإلى الخواجة جهان
Ne hakkında?
فى بيان أن جمع الدينمع الدنيا
Muhakkak din ile dünya arasını cem etmenin olduğunu beyan
Nedir?
Zor متعسر
Daha?
Bunlara münasip olan şeyler hakkında وما يناسب ذلك
Allah size selamet versin سلمكم الله سبحانه
Daha?
Size afiyet versin وعافاكم
( ع )
Din ile dünya ne kadar acayip oldu ما أحسن الدين والدنيا
Din ve dünyayı ictima etmek لو اجتمعا
Toplamak والجمع
Din ve dünya arasını بين الدين والدنيا
Neden?
Cem etmek kabilindendir من قبيل الجمع
Neyi?
Zıtlar arasını بين الأضداد
Bu takdirde lazımdır فلابد إذا
Kim için?
Ahireti isteyen kişiler için لطالب الآخرة
Ne?
Dünyayı terk من ترك الدنيا
وحيث كان تركها حقيقة متعسراً
Dünyayı hakikaten terk etmek çok zor olduğu için
Nerede?
Bulunduğumuz zaman içinde فى هذه الأوان
Lazım gelir ينبغى
Ne lazım gelir?
Luzumlu görmesi أن يلتزم
Neyi?
Hükmen terk تركها حكما
Nasıl?
Zaruretle بالضرورة
Dünyayı hükmen terk etmek والترك الحكمى
Nedir?
عبارة عن أن يكون محكوماً
Ahireti taleb edenin iltizam etmesinden ibarettir
Ne ile?
بمقتضى حكم الشريعة الغراء
Parlak olan şeriatın muktezası ile amel etmesinden
Nerede?
Dini emirlerde فى الأمور الدينية
Daha?
Talibi ahiretin riayet etmesinden ibarettir وأن يراعى
Neye?
İslam dininin hududuna حدود الشرع
Nerede?
Yenilen şeylerde فى المطاعم
Daha?
İçilen şeylerde والمشارب
Daha?
Oturulan yerlerde والمساكن
Nedir?
Şeriatın hududunu caiz görücü غير مجوز لمجاوزتها
olmadığı halde
Daha?
Cenabı Hakkın farz kılmış وأن يؤدى الزكاة المفروضة
olduğu zekatı ödemesinden ibarettir
Nerede?
Ziyadeleşen mallarda فى الأموال النامية
Dağda otlayan hayvanlarda والأنعام السائمة
Mümkün ve müyesser olduğu فإذا تيسر التحلى
zaman süslemek
Ne ile?
Ahkamı Şerıyye ile süslemek بالأحكام الشرعية
Tahkik hasıl olur فقد حصلت
Ne?
Dünya zararlarından kurtulmak النجاة من مضرة الدنيا
Dünyayı toplamış olur واجتمعت الدنيا
Şu takdirde حينئذ
Ahirette بالآخرة
Hem kim için müyesser olmazsa ومن لم يتيسر له
Şu kısım هذا القسم
Yine böylece أيضا
Hükmen terk من الترك
Bahsimizin dışındadır فهو خارج من المبحث
Onun hükmü وحكمة
Nedir?
Münafıklıktır حكم المنافق
İmanın sureti وصورة الإيمان
Bulunan imanın sureti التى فيه
Nedir?
Ahirette ona menfaat vermez لا تنفعه فى الآخرة
Sureti imanın neticesi وإنما نتيجتها
Nedir?
Kanları muhafaza etmektir عصمة الدماء
Daha?
Malları muhafaza etmektir والأموال
Nerede?
Dünyada فى الدنيا
( شعر )
Ol bir şey kiوما هو
Anlatması şart olan şeydendir من شرط البلاغ
Ben sana söylüyorum أقوله
İstersen ondan al فخذ منه
Menfaatli nasihat al نصحا نافعاً
Veya çok ağır konuştu de أو ملالة
Hangi devlet sahibi وأى صاحب دولة
Hak olan sözü dinler يسمع الكلمة الحقة
Ne ile?
Kabul etmek kulağı ile بسمع القبول
Dünyevi saltanat ile beraber مع هذه الزمزمة الدنياوية
Daha?
Hizmetçiler ile beraber والخدم
Daha?
Evlad, iyal, sülalen ile beraber والحشم
Daha?
Leziz yemeklerle beraber والأطعمة اللذيذة
Daha?
Çok iftiharlı elbiselerle beraber والألبسة الفاخرة
( شعر )
Onun kulağının içinde vardır فى أذنه
Ne vardır?
Sağırlık vardır من أنتى صمم
Bundan dolayı razi olmuyor فلا يرضى
Benim nasihatimi dinlemeye سماع نصيحتى
Ağlamamı, çığlığımı, yapma yavrum وبكائيا
dediğimi duymuyor
Subhan olan Allah bize muvaffak kılsın وفقنا الله سبحانه
Daha?
Size muvaffak kılsın وإياكم
Neye?
لمتابعة الشريعة المصطفوية
Şeriatı Mustafaviyyeye tabi olmaya
Şeriatı Mustafaviyyenin sahibi üzerine olsun على صاحبها
Ne?
Salat, selam, tahiyyat الصلاة والسلام والتحية
وبقية المرامGeriye kalan meramım-ricam
أن الشيخ ميان زكرياŞeyh meyan zekeriyya
كان سابقاGeçmişte idi
Ne idi?
harac(vergi) işi ile görevli مستوفى الخراج
وهو Şeyh meyan zekeriyya
Nedir?
عالم وفاضل Alim ve faziletlidir
وقد مضت مدة مديدةTahkık uzun müddet geçmiştir
وهو محبوس فى السجن Şeyh meyan zekeriyya habiste mahbüstür
Ne sebibi ile?
بشؤم أعماله ، Talihsiz işler sebebi ile
وقد عجز الآنŞu an âcizdir
Ne ile?
بواسطة ضعف الهرم İhtiyarlık zaifiyeti vasıtasıyla
Daha?
وضيق المعيشة Maişet darlığı ile
وتمادتUzadı
Ne?
مدة حبسه .Hapis süresi
وقد كتب إلى الفقيرFakire yazdı Tahkık
يطلبİstiyor
Neyi?
حضورى فى العسكر Askere(mahpüs yerine) gelmemi
فأسعى فى تخليصه ،Tahlisine çalışmamı
ولكنLakin
كثرة مسافة الطريقYol mesafesinin çokluğu
كانت مانعةmani oldu
Neye?
من ذلك .Buna yani oraya gitmeme
ولما أرادNe zamanki arzu etti
Kim?
أخى الخواجة محمد صادقKardeşim Hâce Muhammet sadık
التوجه إلى خدمتكم Sizin hizmetinize yönelmeyi
كنت سببا للتصديعBaşınızı ağrıtmaya sebeb oldum
Ne ile?
بتحرير كلمات بالضرورةZarureten kelimeleri yazmak ile
فالمرجوÜmit olunan
رعاية التوجه العالى Büyük teveccühünüzü riayet etmenizdir.
Nerede?
فى حق ذلك الضعيفBu zaıf-muhtac hakkında
فإنه عالمÇünkü Muhakkak o alimdir
Daha?
وشيخ كبير Çok yaşlıdır.
والسلام أولا وآخرا .Evvelen ve ahiran selam ederim
Tercüme
72. Mektup Din ile dünyanın arasının cem etmenin zor olduğunu beyan ve bunlara münasip olan şeyler hakkında Hace Cihan’a yazılmıştır.
Subhan olan Hz Allah size selamet ve afiyet versin. Ah din ile dünya bir araya gelmiş olsa ne güzel olurdu. Din ile dünya arasını toplamak zıtlar arasını cem etmek kabilindendir.
Bu takdirde Ahireti isteyenlerin dünyayı terk etmekleri lazım gelir. İçinde bulunduğumuz zaman içinde dünyayı hakikaten terk etmek çok zor olduğu için ahireti talep edenin dünyayı zaruretle hükmen terk etmesi lazım gelir. Hükmen terk etmek dini emirlerde parlak şeriatın muktezası ile amel etmesinden ibarettir. Yine talibi ahiretin yenilen, içilen giyilen oturulan yerlerde şeriatın hududunu (çiğneyip geçmeyi,aşmayı) caiz görücü olmadığı halde Şeriatın hududuna riayet lazım gelir. Cenabı Hakkın ziyadeleşen malda ve dağda otlayan hayvanlarda farz kılmış olduğu zekatı ödemesinden ibarettir. Ahkamı şeriyye ile süslenmesi mümkün ve müyesser olduğu zaman dünyanın zararlarından necat bulmuş olur. Şu takdirde herkim şu kısım için müyesser olmazsa ahirette dünyayı toplamış olur. Yine böylece dünyayı hükmen terk bahsimizin dışındadır. Onun hükmü münafıklıktır. Surette bulunan iman ahirette ona menfaat vermez. Sureti imanın neticesi dünyada kanları ve malları muhafaza etmektir.
Şiir;
Anlatmak şart olan şeydendir. Ben sana söylüyorum ister ondan menfaatli nasihat al veya çok ağır konuştu de.
Hangi devlet sahibi hak olan sözü dünya saltanatı, hizmetçiler, evlad-ı iyal ve sülalesi, leziz yemekler, iftiharlı elbiseler olmasıyla beraber kabul kulağı ile dinler. (Yani kabul ederek dinler.)
Şiir;
Onun kulağının içinde sağırlık vardır. Bundan dolayı benim nasihatimi dinlemeye razi olmuyor, ağlamamı çığlığımı yapma yavrum dediğimi duymuyor.
Sübhan olan Hz. Allah bizi ve size Şeriatı Mustafaviyyeye tabi olmaya muvaffak kılsın.
Salat, selam ve tahıyyat o Şeriatı Mustafaviyye sahibi üzerine olsun…
Son olarak Meramım,İsteğim,
Şeyh Meyan zekeriyya geçmişte Harac-vergi işleri ile görevliydi,Alim ve faziletlidir.Bir takım talihsiz işler sebebi ile Şeyh meyan zekeriyya habiste mahbüstür.Uzun müddet geçmiştir.İhtiyarlık za’fiyeti ve Maişet darlığı sebebi ile aciz,Muhtaçtır.Hapis süreside uzadı.Bu fakire askere gelmemi tahlisine(tahliye olunması için) çalışmam isteğini yazdı.Lakin yolun mesafesinin çokluğu oraya gitmeme mani oldu. Ne zamanki,Kardeşim Hâce Muhammet Sadık sizin hizmetinize yönelmeyi arzu etti,Zarureten bu kelimeleri yazmak ile başınızı ağrıtmaya sebeb oldum.
Ümit olunan,Bu zaıf-muhtac (Şeyh meyan zekeriyya) hakkında Büyük teveccühünüzü riayet etmenizdir,"yardım etmenizdir". Çünkü o alim ve çok yaşlıdır.
Evvelen ve ahiran selam ederim