بسم الله الرحمن الرحيم
المكتوب الخامس والمائة105.Mektup
Kimedir?
إلى الحكيم عبد القادHakimAbdülkadire yazılmıştır.
Nehakkında?
فى بيانBeyan hakkında
Neyi?
أن المريضMuhakkak hasta
ما لم يصح Sıhhatli olmadığı müddetce
Daha?
ولم يبرأ İyi olmadığı müddetce
لا ينفعه Ona menfeat vermez
Ne?
غذاءHiç bir gıda
أصلاAsla
Daha ne hakkında ?
وما يناسبهBuna münasib konular hakkındadır
قد تقررTahkık sabittir
Nerede?
عند الحكماءHekimler ındınde
Ne?
أن المريضMuhakkak hasta
Ne müddetce?
ما دام مريضاHasta oduğu müddetce
لا ينفعه غذاء Ona hiçbir gıda menfeat vermez
أصلا Asla
ولو كان Velev ki ogıdaolsa bile
Neden?
من أعز الأكل وأحسنه ،Yiceklerin en kıymetlisi ve güzelinden
بل هوBelki o gıda
Nedir?
مقو لمرضهHastalığı kuvetlendiricidir
( ع ) ( الا Gözünüzü açın
كل ما نال العليلHastanın nail olduğu,ulaştığı herşey
Nedir?
عليل ) *Hastalıktır.
فيشتغلون أولاًO hakimler avvela meşgul olurlar
Ne ile?
بفكر إزالة مرضهHastalığı giderme düşüncesi ile
ثم يجتهدونSonra çalışırlar
Ne hakkında?
فى تحصيل القوةHastanın kuvvet tahsıli(kazanması) hakkında
Ne ile?
بأغذية مناسبةMünasib yiyecekler ile
Neye münasip?
لمزاجه وحالهHastanın haline ve fıtratına
Nasıl?
بالتدريج ،yavaş yavaş
فكذلكBöylecedir
Kim?
الإنسانİnsan
ما دام مبتلا بمرض القلب
Kalb hastalığına mübtela olduğu müddetce
كما قال تعالىAllahü teâla nın buyurduğu gibi
" فى قلوبهOnların kalblerinde vardır
Ne?
مرض " Hastalık
لا تنفعهOna menfeat vermez
Ne?
عبادة وطاعةİbadet ve taat
أصلاAsla
بل هىBelki o ibadet ve taat
مضرة لهOnun için hastalıktır
( رب تالNice Nice okuyucular vardır ki
Neyi?
للقرآنKur’anı kerimi
والقرآن يلعنه ) O Kuranı kerim ona lanet eder
Bu kavil nedir?
حديث معروفBilinen bir hadisi şeriftir
( ورب صائمNice nice oruç tutanlar vardır ki,
ليس من صيامهOnun orucu olmadı
إلا الجوع والظمأ )Ancak açlık ve susuzluktur
Kavli şerifi nedir?
خبر صحيحSahıh bir haberdir
فأطباء القلوب Kalp tabibileri
أيضا Diğer hekimlerde olduğu gibi
يأمرون أولاEvvela emir ederler
Neyi?
بإزالة المرضHastalığın giderilmesini
وذلك المرضBu hastalık
Nedir?
عبارة عن تعلق القلب بغير الحق سبحانه وتعالى
Kalbin Hak Teala Sübhanehüden başkası ile alakalanmasından ibarettir.
بل هو Muhakkak o hastalık
تعلق الإنسان بنفسه ،İnsanın nefsi ile alakalanması
فإن الإنسانÇünkü muhakkak insan
كلما يحبه ويطلبهHer sevdiği ve istediğini
إنما يحبه ويطلبه لنفسه ،Ancak kedisi için sever ve ister
فإن أحب أولادهEğer evladını severse
يحبهم لنفسه Kendisi için sever
وكذلكYine böyledir
الأموالMallar
والرياسة والجاه ،Makam ve mevki
فمعبودهKişini ma’budü
Nerede?
فى الحقيقةHakikatte
Nedir?
هوO
نفسه .Kendi nefsidir
فما دام الإنسانلم يتخلصİnsan halas bulmadığı müddetce
Neden?
من هذا التعلق والارتباطBu irtibat ve alakadan
لا وجه لرجاء النجاةKurutluş ümit etmeye hiçbir vecih,yol yoktur
ففكر إزالة هذا المرضBu hastalıktan izale,giderme düşüncesi
لازم للعلماءUlama için lazımdır
Öyle alimler ki,
أولى الألبابAkıl sahibi
Daha?
والحكماء Hukemeya
Öyle hukema ki,
ذوى الأبصار Basiret sahibi
( ع ) ويكفىKafi gelir
Kime?
من له فهمAnlayan kişiye
Ne?
إشارة .İşaret
Tercüme
105..Mektup Hakim Abdülkadire yazımıştır.Hasta sıhhatli ve iyi olmadığı müddetce hiçbir gıdanın ona asla menfaet vermeyeceğini,ve buna münasib konuları beyan hakkındadır.
Hasta hasta olduğu müddetce Velevki o gıda yiceklerin en kıymetlisi ve en güzeli olsun ona hiç bir gıdanın menfeat vermeyeceği hekimler ındınde sabittir.belki o gıda hastalığı kuvvetlendiricidir.
Şiir
Hastanın ulaştığı herşey hastalıktır.
O Hekimler evvela hastalığı giderme düşüncesi ile meşgul olurlar.Sonra hastanın hal ve fıtratına uygun yiyecekler ile yavaş yavaş kuvvet kazanması hakkında çalışırlar.
Allahü tealanın فى قلوبها مرض "Onların kalplerinde hastalık vardır" buyurduğu gibi Kalp hastalığına mübtela olmuş insanda böyledir. İbadet ve taat ona menfeat vermez.Hatta o ibadet onun için hastalıktır.
( رب تال للقرآن والقرآن يلعنه ) "Nice nice Kur'anı Kerim okuyucuları vardır ki, Kur'anı Kerim ona lanet eder"kavli şerifi,Bilinen bir Hadi şeriftir.
( ورب صائم ليس من صيامه إلا الجوع والظمأ ) "Nice nice oruc tutanlar vardır ki, onların orucu suzuluk ve açlıktan başka birşey olmadı" kavli şerifi sahıh bir haberdir.
Kalp tabibleri diğer hekimlerde olduğu gibi hastalığın giderilmesin emir ederler.Bu hastalık,Kalbin Hak Teala Sübhanehüden başkası ile alakalanmasından ibarettir. Nefsi ile alakalanmasıdır.Zira nefis her sevdiği ve istediğini ancak kendisi için sever ve ister.Eğer evladını severse kendisi için sever.Mal,makam ve mevkı de böyledir.
Hakikatte onun ma'budü,nefsidir.İnsan bu iritibat ve alakadan halas bulmadıkca kurtuluş ümit etmeye hiç bir yol yoktur.
vaziyet böyle olunca,Akıl sahibi alimler ve basiret sahibi hukema için bu hastalığı izale,giderme düşüncesi lazımdır.
Şiir
Anlayana işaret yeter.