Nâr ki, ateştir. Bâzı eşya hakkında (2) pisliği izale, ve temizleme, yoludur. Meselâ, boğazlanan hayvanın kellesindeki kanlar yanmakla zail ve kelle tahir olur.
Tezek, yanıp kül olmakla tahir olur. Bu küllerin ekmeğe bulaşması zarar vermez. Tezekli fırınlara ve tandırlara göre, onlardaki necis yaşlığı (3), ekmeği fırına salmadan ve tandıra yapıştırmadan, onun yakılmasiyle tahir olur.
Müteneccis çamurdan yapılan, tabak, testi, bardak, ateşte pişirilmekle ve piştikten sonra, necaset eseri, onda zahir olmamakla tahir olur.
Yıkama ile temizlik bahsinde geçen temvih meselesi dahi, ateşle temizleme meselelerindendir.
Temvih ki, demire su vermektir. Demire su vermek, onu ateşe sokup kızardıktan sonra, suya sokup söndürmektir. Necis su verilmiş olan demir (meselâ bıçak) üç defa tahir su ile yeniden su verilirse, zâhiren ve bâtınen, tahir olup, o bıçak ile kesilen karpuz yenir ve onu üzerinde taşıyanın namazı sahih olur.
Müellif der ki, temiz su ile bir kere bile su verilmek kâfidir (4).
------------------
(2)Kendisine ateş isabet eden her şey, temiz olur, sanma! Maksut ateş ile istihale hâsıl olmak, yahut pisliğin eserini ateş ile izale etmektir. Meselâ, şarap kaynamakla tahir olmaz. Onunla pişen et, yenmez. Pislenmiş olan şıra kaynatılıp pekmez olmakla, temiz olmaz.
(3)Bu yaşlık: Dürrü Muhtârda ve Reddi Muhtarda, tandıra pis su sıçramak, yahut çocuk işemek, veyahut pislenmiş bez ile onu silmek, diye tarif edilmiştir.
(4)Çünkü, ateş külliyen, pislik eczasını izale etmekte olup, su vermenin tekrarı,şüphenin izalesi içindir.