..

بسم الله الرحمن الرحي

( اَلْمَكتوبُ السَادسُ وَالسَّبْعوُنَ وَالْمائةُ

176.Mektup kimedir? 

إِلىَ الْمُلاَّ محمَّدٍ صِدِّيقٍ Molla Muhammed Sıddıkadır

Ne hakkında?

فى بيانِ أَنَّ حفْظَ الْأَوْقَاتِ مِنْ ضَروُرِيَّاتِ هَذَا الطَّريقِ ) Vakitleri muhafaza etmeninşu yolun zaruriyyatından olduğunu beyan hakkındadır 

176.Mektup Molla Muhammed Sıddıkadır. Vakitleri muhafaza etmenin,şu yolun zaruriyyatın dan (mühim işlerinden) olduğunu beyan hakkındadır. 

Hamid Allah içindir  اَلْحَمْدُ للهِ 

Selam olsun وسلامٌ

Kim üzerine?

علَى عِبَادِهِ الذيِنَ اصْطَفَى

Seçtiği kulların üzerine olsunSen bil ki,

اِعْلَمْأَنَّ مِنْ حُسنِ إِسلَامِ الْمَرْءِ

Kişinin islamının güzelliğindendir

Ne?

Kişinin meşgul olması اِشْتغَالَهُ

Ne ile?

Kendisine faide veren şey ile بِمَا يَعْنِيهِ

Daha?

 Yüz çevirmesi وَإِعْراضُهُ

Faidesi olamayan şeylerden عَمَّا لَا يعنِيهِ

Şu taktirde;Elbetde lazımdır فَلاَبُدَّ إِذًا

Ne?

Vakitleri hıfz etmek (Değerlendirmek) مِنْ حِفْظِ الْأَوْقَاتِ

Niçin?

Zayi etmemek için لِئَلَّا تَتْلُفَ

Nerede?

فىِ أمُورٍ لاَ طَائِلَ فيِهَا

Kendisine faide olmayan işler peşinde

يَنبغِى أَنْ تَعْتقِدَ  

Senin inanman lazım gelir ki;

Şiir okumak أَنَّ إِنْشَادَ الشِّعْر

Daha?

Hikaye (roman) anlatmak ِ وَحِكَايَةَ الْقَصَصِ

Düşmanların nasibi olduğuna نَصِيبُ اْلأَعْدَاءِ

Daha ne lazım?

Meşgul olman lazım gelir وَأَنْ تَشْتَغِلَ

Ne ile?

Sükut  ile بِالسُّكُوتِ

Daha?

وَحِفْظَ نِسْبَةَ الْبَاطِنِ

Batıni nisbeti Muhafaza ile (Hz Allaha yakınlaştırmaya vesile olan meşguliyyeti) muhafaza

 Hadisi şerif: (Sen bil ki, Kişinin islamının güzelliği;.  kendisine faide veren şey ile meşgul  olması  ve faidesi olamayan şeylerden Yüz çevirmesidir.) Şu taktirde;kendisine faidesi olmayan işler peşinde zayi etmemesi  için vakitleri muhafaza etmek (değerlendirmek) elbette  lazımdır.Şiir okumanın Hikaye anlatmanın düşmenın nasibi olduğuna inanman, sukut  ve  batını nisbet ile meşguliyyeti (Hz Allaha yakınlaştırmaya vesile olan meşguliyyeti) Hıfz etmen ( koruman) lazım dır.

 Arkadaşların bir araya gelmesi وَاجْتِمَاعُ الْأَصْحَابِ

Nerede?

Şu yolda فِى هَذَا الطَّرِيقِ

Ancak bir araya gelmek إِنَّمَا هُوَ

Niçindir?

لِجَمْعِيَّةِ الْبَاطِنِ

Batıni cem-ıyyet (Kalbin derli toplu olmasını temin) içindir

Zihni,kalbi dağınıklık için değil لاَ لِتَشْتِيتِ الْخَاطِرِ

Bundan dolayıوَلِهَذَااِخْتَارُوا

Bu yolun büyükleri, ihtiyar etmişler (tercih etmişler)dir

Neyi?

Karışmayı الْخَلْطَةَ

Neye?

Halveti yalnızlığa عَلَى الْخَلْوَة

ِBüyükler taleb ettiler (istediler) وَطَلَبُو

Neyi?

Kalb cem-ıyyetini الْجَمْعِيَّةَ

Neden?

Bir araya gelmekten مِنَ الْاجتمَاعِ 

Şu yolda Arkadaşların bir araya  gelmesi zihni ,kalbi dağınıklık için değil,batıni cem-ıyyet (kalbin derli toplu olmasını temin) içindir. Bu sebebden bu yolun büyükleri  insanlara  karışmayı, halvete ( yalnızlığa)  Ihtiyar etmişler (tercih etmişler) dir.Bir araya gelmekten maksatın,  kalb cem-ıyyetinin  olmasını murat ettiler. 

 وَمَتَى كانَ الْاِجتماعُ

Ne zaman biraraya gelmek

Sebeb olursa سَببًا

Neye?

Kalbi dağınıklığa لِلتَّفْرِقَةِ

يَلْزَمُ التََّحاَشِى مِنْهُ

Bir araya gelmekten sakınmak lazım gelir

Daha?

Ondan  uzak durmak lazım gelir وَالتَّبَاعُدُ عَنهُ

وكُلُّ َشئٍ يَجْتمِعُ مَعَ الْاجتمَاعِ

Bir araya gelmek ile  cem-ıyyet (kaben derli toplu olmak) hasıl olan herşeyIşte

فَهُوَ O

mübarektir مُبارَكٌوَ

إلَّا

Eğer böyle olamazsa (Bir araya gelmek ile  cem-ıyyet hasıl olmazsa)

Bedbaht dır,uğursuzluktur ,kötüdür فَمَشْؤُمٌ

Mübarek değildir وَغيرُ مُبَاركٍ 

Ne zaman biraraya gelmek  Kalbi –batıni dağınıklığa sebeb oluyorsa, Bir araya gelmekten sakınmak ve ondan uzaklaşmak  lazım gelir.Bir araya gelmek ile  cem-ıyyet (kaben derli toplu olmak) hasıl olan herşey , mubarektir . Bir araya gelmek ile  cem-ıyyet hasıl olmazsa o bedbaht dır, mübarek değildir. 

Lazım gelir وَينْبغى

Kim için?

Salik (mürid) için لِلسَّالِكِ

Ne?

Yaşaması أَنْ يَعِيشَ

Ne üzere?

عَلَى وَجْهٍ تَحْصُلُ الْجمعِيَّةُ

Cem-ıyyet hasıl olacak bir şekil üzere

Kim için?

Taleb edenler için لِلطَّالبِينَ

Nerede?

Sohbette فِى صُحْبتِهِلاَ

أَنَّهُ يُلْقِيهِمْ

Onları ilga etmemeli

وَيَرْمِيهِمْ

Onları atmamalı

Nereye?

Kalbi dağınıklığa إِلَى التَّفْرِقةَِ

Lazım gelir وَينْبغِى

Ne?

Çevirmesi lazım gelir أن يُقَلِّبَ أَيْضاً

Neyi?

 Nefsinin (siyah olan) yapraklarını (sayfalarını)أَوْرَاقَ نَفْسِهِوَ

Kelamı teptil etmesi (değiştirmesi) أَنْ يُبَدِّلَ الْكَلامَ 

Neye?

Sukuta بِالسُّكوُتَِ

Vakit الْوقْتُ

Şiir söyleme vakti değildir لَيْسَ وَقتَ الْمُشَاعَرَةِ

Boş konuşma vakti değildir وَلاَ حِينَ الْمُحَاوَرَةِ

Vakit değildir( ع ) وَمَا الْوَقْتُ

Ders vakti değildir وَقْتُ الدَّرْسِ

Keşfü keşşaf kitabını okuma vakti değildir أَوْ كَشْفٍ كَشَّافَ

Vesselam* والسلام   

Salik (mürid) için sohbette talibler (diğer salikler )için  cem-ıyyet hasıl olacak bir şekil üzere yaşaması onları,batıni dağınıklağa atmaması lazım gelir.Nefisinin kara yapraklarını (sayfalarını)teptil  etmesi (çevirmesi) ve kelamını sukuta (çevirmesi) lazım gelir.Vakit Şiir söyleme ,boş konuşma vakti değildirŞiir; vakit ders( luzumsuz dersler) vakti değildir.Keşfü keşşaf kitabını okuma vakti değildir.

 

_____________________

 

جزي الله عنا امامارباني  ورضي الله عنه وقدسه العزيز

Hz Allah İmam-ı Rabbânî Ahmed Farukî (k.s.) hz.lerini  bizden dolayı mukafatlandırsın.

 

 

   
© incemeseleler.com