بسم الله الرحمن الرحيم
المكتوب السابع والثلاثون والمائة
137. Mektup kimedir?
إلى الحاج خضر الأفغانى Hacı Hızır Afganiye yazılmıştır
Ne hakkında?
فى بيان علو شأن الصلاة Namazın şanın yüceliğini beyanı hakkındarır
Öyle namaz ki;
المنوط كمالها Kemaliyeti (tam olması) bağlı olan
Neye bağlı?
بالوصول إلى نهاية النهاية Sonun sonuna ulaşmaya
Daha?
وما يناسب ذلك  Bunlara münasib olan şeylerin beyanı hakkındadır

137. Mektup,hacı Hızır Afganiye yazılmıştır.Kemâliyetinin sonun sonuna ulaşmaya bağlı olan Namazın Şanın yüceliğini ve bunlara münasib olan şeylerin beyanı hakkındadır.

وصل المكتوب المرغوب Kıymetli mektubunuz ulaşdı
واتضح ما فيه İçinde olanlar anlaşıldı
اعلم Sen bil ki;
أن الالتذاذ بالعبادة İbadet ile lezzet duymak
Daha?
وارتفاع الكلفة Külfetin kakması
Nerede?
فى أدائها  İbadeti eda etmekde
Nedendir?
من أجل نعم الله سبحانه وتعالى
Hz. Allah Sübhanehünün lutfettiği ni’metlerin en büyüklerindendir
خصوصا Hususan
Nerede?
فى أداء الصلاة  Namazı eda anında
فإنه Çünkü o haz
لا يتيسر فيها Namazda müyesser olmaz
Kime?
لغير المنتهى Maneviyata ulaşmayana
خصوصا فى أداء الصلوات الفرضية
Hususan farz namazın  edası anında
فإن الابتداء لا التذاذ فيه
O farz ibadette, Bidayette (başda) lezzet vaki olmaz
إلا بالنوافل Ancak nafileler ile vaki olur
وأما فى النهاية فتكون Sonda olur
Ne?
تلك النسبة Şu nisbet ( lezzet almak)
منوطة Bağlı olur
Neye?
بالفرائض Farz ibadetlere
ويرى  فيها  O, nihayette görür
Neyi?
الاشتغال بالنوافل Nafile ile meşgul olmayı
تعطيلا  Kesik  görür (farz ibadeti eda  kadar zevk almaz)
والأمر العظيم Asıl büyük iş
Kim için?
للمنتهى Nihayete ulaşmış için
Nedir?
هو أداء الفرائض فقطYalnız farzların edasıdır
ع ) وهذى سعادات İşte şu saâdet
تكون نصيب من  Kimin nasibi olur*

Kıymetli mektubunuz ulaştı ve içinde yazılı olanlar anlaşıldı.İbadeti eda hususiyyetle,Namazı eda anında lezzet almak ve edasında külfetin kalkması, Hz. Allah Sübhanehünün lutfettiği ni’metlerin en büyüklerindendir. Maneviyata ulaşmayan, hususanda Farz namazı eda anında o hazzı (lezzeti) almaya müyesser olamaz.

Zira ,bidayette (başda)ancak nafileleri eda ile o lezzet vaki olur.Yolun sonunda şu nisbet (ibadetten lezzet almak)Farz ibadetlere bağlı olup nafile ile meşgul omayı kesik görür(farz ibadeti eda etmek kadar zev alamaz)
Nihayete ulamış için asıl büyük iş yalnız farzların edasıdır. İşte şu saâdet kimin nasibi olur.

وينبغى أن يعلم Bilinmesi gerekir ki;
أن الالتذاذ Lezzet almak
الذى  يحصل حين أداء الصلاة Namazı eda anında hasıl olan
لاحظ للنفس Nefis için o hazdan (lezzetten) nasib yoktur
Nerede?
فيه  O Nihayette (sonun sonunda)
أصلا  Asla
بل هى عين  ذلك الالتذاذ
Muhakkak o namazda alınan lezzatin  (aynıdır)
فى البكاء والحزن Ağlamakda ve hüzünde
سبحان الله SubhanAllah
أى رتبة هذا Bu ne büyük rütbedir
 ع ) هنيئا لأرباب النعيم Nimet erbabına afiyet olsun
نعيمها Elde ettikleri nimetler için
والتكلم بمثل هذا الكلام  Şu gibi kelamları söylememiz
Daha?
وسماعنا  إياه أيض Aynı şekilde işitmemiz
غنيمة  لأمثالنا المهوسين
Bizim gibi mühevvisler için ganimettir
 ع ) دعونا نسلى Bırakın bizi teselli edelim
Ne ile?
بالأمانى Ümtilerimiz (kuruntularımız) ile
قلوبنا Kalplerimizi
واعلم ) أيضا Yine sen bil ki;
أن رتبة الصلاة  Muhakkak namaz rutbesi
Nedir?
مثل رتبة الرؤية فى الآخرة
Ahirette Ru’yetüllah rutbesi(Allahı görmek) rutbesi gibidir
فنهاية القرب  Yakınlığın nihayeti
Nerededir?
فى الدنيا Dünyada
إنما هى Ancak o
Nerededir?
فى الصلاة Namazdadır
ونهاية القرب فى الآخرة Ahirette Allaha yakınlığın nihayeti
Nerdedir?
فى عين الرؤية Ru’yetin Görmenin kendisindedir
وأيضا أن سائر العبادات  Yine sair ibadetler
Nedir?
وسائل للصلاة  Namaz için vesiledir
والصلاة من المقاصد Namaz maksatlardandır
والسلام والإكرام
Selam ve iyilikler olsun


Bilinmesi gerekirki; Nihayatte, Namazı eda anında alınan hazdan (lezzetten) nefis için asla  nasib yoktur.Muhakkak ağlama hüzünde  namazda alınan lezzetin aynıdır. SubhaneAllah bu ne büyük rütbedir.Elde ettikleri nimetler için Nimet erbabına afiyet olsun. Şu gibi kelamları söylememiz ve işitmemiz bizim gibi mühevvisler için ganimettir.

Bırakın bizi ümtilerimiz (kuruntularımız) ile kalplerimizi teseli edelim.Yine bilesin ki; Muhakkak namaz rutbesi ahirette ru’yetullah (Allahı görme) rutbesi gibidir.Dünyada Allaha yakınığın nihayeti (sonu) ancak namazdadır.
Ahirette Allaha yakınlığın nihayeti Ru’yetin (görmenin ) kendisindedir.Yine sair ibadetler namaza vesiledir.Namaz ise maksatlardandır.

Selam ve iyilikler olsun.

   
© incemeseleler.com