بسم الله الرحمن الرحيم
المكتوب الرابع والستون والمائة 164.Mektup
Kimedir?
إلى الحافظ بهاء الدين السرهندى
Hafız bahâuddin Serhendiyedir
Ne hakkında?
فى بيان Beyan hakkında
Neyi beyan?
أن فيض الحق سبحانه وتعالى
Hak Sübhanehü ve Teâla nın feyzi
واردGelmektedir
Kim üzerine?
على الخواص والعوام Havas ve avam üzerine
Nasıl?
على الدوامDevamlı olarak
والتفاوتDeğişiklik
إنما هو بقبولهFeyzin kabulü
Daha?
وعدم قبولهFeyzin Kabul edilmemesi
Kimdendir?
من طرف العبد Kul tarafından
Olduğunu beyandır.
رزقكم الله سبحانه الاستقامة
Allah Sübhânehü sizi istikamet ile rızıklandırsın
Ne üzerine?
على جادة الشريعةŞeriat caddesi üzerine
Ne ile?
منه وكرمهMinnet ve keremi ile
( اعلم )Sen bil ki;
أن فيض الحق سبحانهHak Sübânehü’nün feyzi
Neden?
من قسم الأولاد والأموال Evlat ve mal kısmından
Daha?
والهدايةhidayet
Daha ?
والرشدRüşt kısmından
وأن كان وارداHer ne kadar aksada
Nasıl?
على الدوامDaimi olarak
من غير تفرقةAyırmadan
Nereye?
بين الخواص والعوام Havas ve avam arasına
Daha?
والكرام واللئامİyi ve kötüler arasına
ولكن التفاوتLakin bu değişiklik
ناشMeydana gelir
Kimden?
من هذا الطرفŞu Taraftan (kul tarafından)
فبعض يقبل الفيوضBazısı feyzi Kabul eder
وآخر لا يقبلهاBazısı kabul etmez
وما ظلمهم اللهAllahü Teâla olara zulüm etmedi
ولكن كانوا أنفسهم يظلمون
Lakin onlar kendi nefislerine zulüm ediyor
ألا ترىSen görmezmisin ki;
أن الشمسGüneş
تشرق Aydınlatır
Ne üzerine?
على القصارÇamaşır yıkayan üzerine
Daha?
والثوب Elbise üzerine
بالسويةAynı seviyede
ومع ذلكBununla beraber
تسود وجه القصارYıkayıcının yüzünü karartır
Daha?
وتبيض الثوب Elbiseyi beyazlatır
وعدم قبول فيض الحق سبحانه
Hak Sübhânehü’nün feyzini Kabul etmemek
إنما هو بسبب الإعراض عن جناب قدسه جل سلطانه
Cenabu kutsi celle Sutanehü den yüz çevirme sebebi iledir.
فإن الأِدبار لازم للمعرض
Yüz çevirenden yüz çevirmek(uzak durmak) lazımdır
والحرمان من النعمة Yüz çevirenin nimetten mahrumiyeti
Nedir?
واجب عليهOnun üzerine vaciptir.
( لا يقال Denilmesin?
أن كثيرا من المعرضين
Cenabı Haktan yüz çevirenlerin çoğu
Nedir?
متنعمون بتنعمات عاجلة
Dünyevi ni’metler ile ni’metlenicidirler
ولم يكن أعراضهم سببا onların yüz çevirmeleri sebeb olmadı
Neye?
لحرمانهمMahrum olmalarına
Denilmesin
( لأنا نقول )Zira Biz deriz ki;
أن تلك نقمة Bu bir azaptır
Öyle azabki;
ظهرتzahir oldu
Nerede?
فى صورة نعمةNi’met suretinde
Ne üzerine?
على سبيل الاستدراجistidrac yolu üzerine
Niçin?
Niçin nimet suretinde azab?
لينهمكوا فى الإعراض والضلالة
İ’raz ve dalaletlerine dalmaları için
قال الله سبحانه وتعلىAllahü Teâla sübhânehü buyurdu
أيحسبون أنما نمدهم به
Bizim onlara yardım ettiğimizi mi zanediyorsunuz
Neden?
من مال وبنينmal ve evlatlardan
نسارع لهمOnlar için koştuğumuzumu zanediyorsunuz
Nerede?
فى الخيراتhayırlarda
بل لا يشعرونHayır! Onlar bilmiyor(anlamıyor)
فالدنيا وتنعماتهاDünya ve ni’metleri
مع وجود الإعراض
Allahü teâladan yüz çevirmeleri ile beraber
Nedir?
عين الاستدراجİstidracın ta kendisidir.
الحذرHazer ediniz
الحذر .Sakınınız
Tercüme
164.Mektup Hafız bahâuddin Serhendiyedir.Hak Sübhanehü ve Teâla'nın feyzi havas ve Avâma devamlı olarak geldiği,feyizdeki değişikliğin,feyzin kabul ve ademi kabulü kul tarafından olduğunu beyan hakkındadır.Allah sübhânehü ve Teâla sizi şeriat caddesi üzerindeistikamet ile rızıklandırsın.
Sen bil ki; Hak Sübhânehü'nün evlat,mal,hidayet,rüşt tarafından gelen feyzi,Her nekadar havas ve avam iyi ve kötüler arasını ayırmadan daimi olarak aksadalakin bu değişiklik kul tarafından meydana gelir.Bazısı feyzi Kabul eder,bazısı kabul etmez.(وما ظلمهم الله ولكن كانوا أنفسهم يظلمون) Allahü teâla onlara zulüm etmedi,onlar nefislerini zulm ettiler.
Sen görmezmisin ki; Güneş çamaşır yıkayan ve elbiseyi,aynı seviyede aytınlatırken Yıkayıcının yüzünü karartır,Elbiseyi ağartır(beyazlatır).Hak Sübhânehü’nün feyzini Kabul etmemek O Cenabu kutsi celle Sutanehü den yüz çevirme sebebi iledir. Yüz çevirenden yüz çevirmek(uzak durmak) lazımdır.Yüz çevirenin ni'metten mahrumiyeti vacibdir.
"Yüz çevirenlerin çoğu Dünyevi ni’metler ile ni’metlenicidirler.Onların yüz çevirmeleri mahrum olmalarına sebeb olmuyor."Denilmesin.
Zira Biz deriz ki; Azgınlıkları sebebi ile istidraç yolu üzerine ni'met suretinde zahir olan bir azaptır. iraz ve daleletlerine iyice dalmaları için Ni'met suretinde azaptır.
Allahü Teâla, (أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ بَل لَا يَشْعُرُونَ ) (Bizim onlara mal ve evlatlardan'yardım ettiğimizi ve onlar için hayır işlediğimizimi zanediyorsunuz.Hayır !Onlar bilmiyor,anlamıyor.)Buyuruyor.