بسم الله الرحمن الرحيم
المكتوب الخامس والسبعون والمائتان
İkiyüz yetmiş beşinci Mektup
Kimedir?
Molla Ahmet Berkiyedir إلى الملا أحمد البركى
Ne hakkında?
Suallerin cevabı hakkında فى جواب استفساراته
Daha?
Teşvik hakkında والتحريض
Ne üzerine?
على تعليم العلوم الشرعية
Ulumu şer’ıyyeye tağlim ve teşvik etmeye
Daha?
Ahkamı fıkhıyyeyi yaymaya ونشر الأحكام الفقهية
Daha?
Bunlara münasip olan şeyler hakkında وما يناسب ذلك
Cenabı Hakkı hamidden sonra وبعد الحمد
Daha?
Rasule salavattan sonra والصلوات
Daha?
Ehavata duayı tebliğden sonra وتبليغ الدعوات
Ben haber veririm أنهى
Neyi?
Tahkik ulaştı أنه قد وصلت
Ne ulaştı?
Gönderilmiş olan iki sahife الصحيفتان المرسولتان
Kim ile gönderilen?
Şeyh Hasan ileصحبة الشيخ حسن
Daha?
Diğerleri ile وغيره
Bu mektup miras bıraktı getirdi وأورثتا
Neyi bıraktı?
Çok çok bir sevinci فرحا وافرا
Muhakkak sen beyan ettin وقد بينت
Nerede?
İki sahifenin birinde فى إحداهما
Neyi beyan ettin?
Talebeniz Hace Veys’in hallerini أحوال الخواجه وبس
Sen sual ettin واستفسرت
Nerede?
Diğer sahifede فى الأخرى
Neden sual ettin?
Senin kabulundan عن قبولك
(Üstazım senin yanında makbulmüyüm diye sordun)
فتوجهت فى تلك الأثناء
O esnada sualini okuyunca ben tevecüh ettim
Neye?
Senin haline إلى حالك
Ben gördümفرأيت
O tarafların nahiyelerin sakinleri أن سكان تلك النواحى
Nedirler?
Senin yanına koşuyorlar يعدون إلى جانبك
Daha?
Sana iltica ediyorlar ويلتجئون إليك
Maglum oldu فعلم
Neyden?
Muhakkak şundan من ذلك أنك
Sen kılındın قد جعلت
Nedir kılındın?
O beldenin medarı kutbu kılındın مدار تلك البقعة
Daha?
Şu hududun insanları kılındı وجعلت أناس تلك الحدود
Nedir kılındı?
Sana bağlı kılındı مربوطة بك
Hamid subhan olan Hz. Allah içindir لله سبحانه الحمد
Şu hal üzerine minnet والمنة على ذلك
Sakın sen zannetme ولا تظنن
Neyi zannetme?
Şu muamlenin (Hakkındaki keşfim) أن هذه المعاملة
Neden zannetme?
Rüyalar cümlesinden من جملة الواقعات
Ol bir rüyaki التى
O rüyalar هى
Nedirler?
Şüpheler ve karışıklıkların kaynağı مظان الريب والاشتباه
Muhakakah sen muameleyi say بل عدها
Neyden say?
Mahsusattan من المحسوسات
(Havas-ı Hamse ile bilinen gözle görülen elle tutulan hislerden) say
Daha?
Müşahedattan (Gözle görülüp müşahede والمشهودات
ettiklerinden)say
Senini için umde, esas, temel والعمدة لك
Nerede?
Şu devleti tahsil etmekte فى تحصيل هذه الدولة
Nedir?
Ulumu şer’ıyyeyi öğretmektir تعليم العلوم الشرعية
Daha?
Ahkamı fıkhıyyeyi yaymaktır ونشر الأحكام الفقهية
Nerede?
Amellerde فى مواضع
Yerleşti تمكن
Nerede?
Cahillik o mahalde فيها الجهل
Daha?
Bidat kökleşti ورسخت البدعة
Daha nedir?
ومحبتك لأولياء الله سبحانه
Sübhan olan Hz. Allahın evliyasına muhabbet etmendir
Daha?
Allah dostlarına tam olarak bağlanmandır وإخلاصك لهم
Bu iki devleti sana Hz Allah lütfetti وقد منحكهما الله تعالى
Mahza fazlı keremi ile بمحض فضله
فعليكم بتعليم العلوم الدينية
Size ulumi diniyyeyi öğretmek vaciptir
Daha ne vaciptir?
Ahkamı fıkhıyyeyi yaymak ونشر الأحكام الفقهية
Ne müddetce?
Gücünüz yettiği müddetce ما استطعتم
Çünkü Ahkamı fıkhıyyeyi yaymak فإنها
ve Ahkamı şerıyyeyi talim
Nedir?
İşin temelidir ملاك الأمر
Daha?
Manevi yükselmenin esasıdır ومناط الارتقاء
Daha?
Ahirette kurtuluşun sebebidir ومدار النجاة
Size vaciptirوعليكم
Ne vaciptir?
Hizmet kuşağını sımsıkı شد نطاق الهمة وإحكامه
bağlanmak kuşağı sapasağlam yapmak
Niçin vacip?
Alimler arasında olmanız için لأن تكونوا فى عداد العلماء
Daha ne vaciptir?
Mahlukatı delalet ettirmek teşvik etmek ودلالة الخلق
Nereye teşvik?
Hak subhanehünün yolunaإلى طريق الحق سبحانه
Ne ile teşvik?
بالأمر بالمعروف والنهى عن المنكر
Emir bil maruf ve nehyi anil münker ile
Hz. Allah buyurdu قال الله تعالى
Muhakkak şu bir hatırlatmaktırإن هذه تذكرة
Kim ki dilerse edinir فمن شاء اتخذ
Neyi edinir?
Rabbine giden yol إلى ربه سبيلا
Daha?
Zikri kalbi والذكر القلبى
Ol bir Zikri kalbi ki الذى
O zikri kalbi ile siz icazet aldınız أجزتم به
Nasıl?
Anlatıldığı gibi أيضا
Nedir?
Kuvvetlendiricidir مؤيد
Niçin kuvvetlendirici?
Ahkamı şerıyyeyi işlemeye لإتيان الأحكام الشرعية
Daha?
ودافع لعناد النفس الأمارة
Nefsi emmarenin inadını defi edicidir
Tercüme
275’ci Mektup Ulumu şer’ıyyeyi talim ve Ahkamı fıkhıyyeyi yaymak ve bunlara münasip olan şeyler hakkında Molla Ahmet Berkiyedir.
Hz. Allah'ı hamidden Rasule salavattan ehavatımıza duayı tebliğden sonra tahkik bana şeyh Hasan ile gönderilmiş olan iki sahife ulaştı. Bu iki mektup bana çokca sevinç miras bıraktı. Muhakkak sen şu iki sahifede taleben Hace Veys’in hallerinden bahsettin. Diğerinde ise kendi halini sormuşsun! Hocam senin indinde makbul müyüm? Üstazım sizin yanınızda kabul müyüm? diye sormuşsun. Ben o esnada sualini okuyunca senin haline teveccüh ettim.
Ben o tarafların sakinlerini senin yanında koşuyor sana iltica ediyor buldum. Muhakkak sen o beldenin medarı kılındın kutbu kılındın. Şu hududun insanları sana bağlı kılındı. Şu hal üzerine Hz. Allah'ı hamid olsun.
Sakın sen şu muamelenin yani hakkındaki keşfimin şüphelerin ve karşıklığın kaynağı olan rüyalar cümlesinden zannetme. Muhakkak sen muameleyi mahsus olan yani Havas-ı Hamse ile bilinen gözle görülen elle tutulan hislerden Müşahedattan Gözle görülüp müşahede ettiklerinden say. Şu devleti tahsil etmekte senin için asıl olan umde olan cahilliğin mekan tuttuğu yerlerde Ulumu şer’ıyyeyi talim ve Ahkamı fıkhıyyeyi yaymaktır. Bidat kökleşti.
Subhan olan Allah dostlarına muhabbet etmen ve Allah dostlarına tam olarak bağlanmayı Hz. Allah sana mahzı fazlı keremi ile lutfetti. Size Ulumu şer’ıyyeyi talim ve Ahkamı fıkhıyyeyi yaymak için temeli mağnen yükselmenin sebebi ve ahirette kurtuluşun sebebidir. Size hizmet kuşağını sımsıkı bağlamak kuşağı sapasağlam yapmak vacip oldu. Ve mahlukata iyiliği emir kötülükten kaçındırmak hak ve subhan olan Allah yolunda size vacip oldu. (Ayet)Kimki dilerse rabbine giden yol edinir.
Muhakkak zikri kalbi anlatıldığı gibi siz o zikri kalbi ile icazet aldınız. Anlatıldığı gibi zikri kalbi ahkamı şer'ıyyeyi işlemeye nefsi emmarenin inadını defi edicidir.
Not:275. Mettubun bir kısmı yazılmıştır.